Zoeken

woensdag 6 april 2016

Na ons pensioen gaan we er financieel zelfs flink op vooruit

Gisteren was ik te zien in het RTLZ-programma Money Talks dat een ware metamorfose heeft ondergaan sinds ik er voor het eerst te gast was. Het programma wordt niet langer vanuit de studio gepresenteerd, maar op locatie. En dus werd ik gefilmd terwijl ik aan de keukentafel achter de laptop zat en voor onze gasten ouderwetse filterkoffie inschonk. De hele uitzending was gewijd aan pensioenen en tussendoor zei presentatrice Elianne Kuepers iets héél interessants. Want moet ons verwachtingspatroon niet hoognodig worden bijgesteld als het gaat om het leven na onze pensioendatum?


Mijn plakbandpensioen gaat officieel pas écht in per 1 mei, maar in de uitzending werd ik al aangekondigd als "pensionado". Over ruim een maand word ik 55 en ga ik doen wat ik in Hypotheekvrij! uit 2012 al losjes opperde. Want met een afgelost huis is het vaak mogelijk om eerder te stoppen met werken, misschien zelfs wel tien jaar eerder. Daar betaal je echter wel een prijs voor, want die luxe camper kan ik wel vergeten en vanaf mijn 67ste ga ik ook geen dure cruises maken of maanden achtereen overwinteren in een warm land.

Mijn generatie heeft een valse start gemaakt door de arbeidsmarkt te betreden tijden een zware economische crisis met hoge (jeugd)werkloosheid. Tegelijk begonnen we aan ons arbeidzame leven met een vals, of in ieder geval verkeerd verwachtingspatroon. Niet alleen zouden we zo rond ons 58ste de deur van kantoor definitief achter ons dichttrekken, vanaf dat moment wachtte ons een Zwitserleven op een tropisch strand. In werkelijkheid moeten we doorwerken tot we 67 zijn (of ouder) en zou zelfs een weekje Zwitserland wel eens te duur kunnen blijken te zijn.


In die zin heeft Elianne Kuepers dus helemaal gelijk. In de eerste plaats moet je je serieus afvragen hoe fit en vitaal je straks nog bent als je straks eindelijk AOW ontvangt. In mijn geval is dat waarschijnlijk pas op het moment dat ik 67 jaar ben en 9 maanden (wat ik in mijn boeken alvast naar boven heb afgerond naar 68). Dat is op zich al een aardige leeftijd, maar mijn vrouw wordt in datzelfde jaar 70. Het kan best dat ze dan nog net zo levenslustig is als nu, maar in de krant wordt iemand van die leeftijd vaak al "bejaard" genoemd. Voor backpacken ben je dan sowieso te oud en onderweg zie ik zelden iemand van die leeftijd op een fiets zonder elektrische ondersteuning.

Vervolgens moet je ook eens goed kijken naar het financiële plaatje. In het gunstigste geval woon je als gepensioneerde in een hypotheekvrij huis, wonen je kinderen zelfstandig en zijn ze allang afgestudeerd. Met een bescheiden auto op de oprit en zonnepanelen op je dak, is je grootste kostenpost dan waarschijnlijk je ziektekostenpremie. Hoe dan ook heb je netto minder, misschien wel véél minder geld nodig dan in het spitsuur van je leven. Dat spitsuur valt niet alleen - zoals nu vaak wordt gesuggereerd - tussen je dertigste en je veertigste maar juist ook op mijn leeftijd, want met een beetje pech heb je drie studerende kinderen waarvan sommige al aan hun vierde opleiding beginnen.


Met een plakbandpensioen keer je de situatie om, verleg je je verwachtingen en verleng je je oude dag. Ons basisinkomen is vanaf 1 mei 2000 euro netto per maand, precies net zoveel als een AOW-uitkering voor een stel en een gemiddeld aanvullend pensioen. In zekere zin leven we dus al als AOW-ers, maar dan met een zoon op het HBO en eentje op de Havo. Echte financiële verlichting komt pas als ze allebei met een diploma op zak de wijde wereld in zijn getrokken en wij de zestig net zijn gepasseerd.

Voor mij was dat een reden om eens op mijnpensioenoverzicht.nl te kijken om te zien op welke netto bedragen wij na onze echte pensioendatum mogen rekenen. Nu ik sinds mijn 51ste niet meer in loondienst ben, bouw ik geen aanvullend pensioen meer op heb ik een pensioengat van meer dan 15 jaar. En inderdaad: ik schrok van de cijfers die ik voorgeschoteld kreeg, maar niet op de manier die je zou verwachten. Wat ik precies met die berekeningen aan moet, moet ik even laten bezinken. Daarom: morgen vertel ik pas hoe zorgelijk of onbezorgd onze oude dag er op papier uitziet. Kijk hier ondertussen nog even naar de complete uitzending van Money Talks van gisteren.